راز جاذبه‌ی ارتباط با مشتریان

راز جاذبه‌ی ارتباط با مشتریان

پس از اینکه محصولی را از فروشگاهی خریداری می‌کنید به فاصله‌ی ۱۰ دقیقه‌ پیامی با مضمون تشکر از خرید به تلفن همراهتان ارسال می‌شود. ۳ روز بعد فردی از همان فروشگاه با شما تماس گرفته و در مورد محصول خریداری شده و استفاده از آن نظرتان را جویا میشود یک ماه بعد به مناسبت عید نوروز پیام تبریکی از سوی آن فروشگاه برای شما ارسال می‌شود. حالا فرض کنید فروشگاه دیگری هم دقیقاً همان محصولات را به فروش می‌رساند. در شرایط برابر از کدام بیشتر خرید خواهند کرد؟ به همین آسانی با اندکی زمان و هزینه یک مزیت رقابتی بزرگ ایجاد شد که می‌تواند بر تصمیم‌گیری مشتریان تاثیر زیادی داشته باشد.

تحت هر شرایطی ارتباط با مشتریان را از دست ندهید!

ارتباط مستمر با مشتریان باعث خواهد شد همیشه به عنوان اولین گزینه در ذهن آنان باقی بمانید و هر گاه به محصولات و یا خدمات شما نیاز پیدا کردند شما را انتخاب کنند. البته توجه داشته باشید که ارتباط مستمر حالت مزاحمت نداشته باشد که نتیجه‌ی عکس خواهید گرفت.
چنانچه محصول یا خدمات شما دوره‌ی استفاده مشخصی دارد حتماً در فواصل زمانی معین با مشتری تماس بگیرید تا چنانچه نیاز به محصول یا خدمت شما دارد، محصول یا خدمتتان را ارائه کنید. حتی در مورد محصولاتی که فقط یک‌بار خرید می‌شوند نیز ارتباط با مشتریان باعث خواهد شد مشتریان شما را به دیگران معرفی کنند.
اگر بعد از خرید اول با مشتری در تماس باشید به راحتی خریدهای بعدی را نیز به دست خواهید آورد.

از رسانه‌های مختلف با مشتریان در تماس باشید

·         اولین و تاثیر‌گذار ترین راه ارتباط با مشتریان استفاده از تماس تلفنی است. اگر بتوانید با استفاده از تلفن با مشتریان در تماس باشید، نظرخواهی کنید، تبریک بگویید و نیازهایشان را سوال کنید تاثیر زیادی در ذهن مشتریان خواهید گذاشت. البته در مورد کسب و کارهایی که تعداد مشتریان زیادی دارند شاید استفاده از تلفن امکان پذیر نباشد.
·         دومین راه ارتباطی استفاده از پیامک است شما می‌توانید از این ابزار ساده و ارزان قیمت استفاده کنید و با مشتریانتان در تماس باشید. از آن‌ها نظر‌خواهی کنید،‌ تبریک بگویید و تشکر کنید. خصوصاً پیام‌هایی که پس از خرید با فاصله زمانی کم برای مشتری ارسال می‌شود تاثیر زیادی بر نظر مشتریان خواهد گذاشت.
·         سومین راه استفاده از ایمیل یا همان نامه‌ی الکترونیکی است. اگر مشتریان شما در شمار استفاده کنندگان از اینترنت باشند استفاده از ایمیل نیز می‌تواند راه موثر و ارزانی برای ارتباط با مشتریان به شمار آید.
·         چهارمین راه استفاده از فکس است. شما می‌توانید از فکس جهت ارتباط با مشتریانتان استفاده کنید البته استفاده از فکس به عنوان رسانه‌ی ارتباط محدودیت‌هایی دارد ولی در بعضی موارد موثر است.
·         بهترین راه استفاده از مجموعه‌ای از رسانه‌هاست. می‌توانید به یک رسانه اکتفا نکنید و ارتباط خود را از طریق رسانه‌های مختلف پیگیری کنید. البته بازهم تاکید می‌کنم مراقب باشید ارتباط شما تبدیل به مزاحمت برای مشتریانتان نشود.

ارتباط با مشتری صرفاً تبلیغات نیست

در نظر داشته باشید ارسال تبلیغات مستمر برای مشتریان نه تنها نتیجه‌ی مثبت ندارد بلکه باعث ناراحتی مشتریان نیز خواهد شد. پس سعی کنید پیام‌هایتان حالت تبلیغات نداشته باشد یا اینکه تعداد پیام‌های تبلیغاتی‌تان از پیام‌های تشکر و تبریک بیشتر نشود. تا جای ممکن سعی کنید امتیازاتی به مشتریان بدهید تا از اینکه با شما در ارتباط هستند احساس خوبی داشته باشند. مثلاً هدایایی برایشان در نظر بگیرید و یا تخفیف خاصی برایشان در نظر بگیرید.
این موارد را رعایت کنید تا ببینید ارتباط با مشتریان چه جاذبه‌ای برای کسب و کارتان ایجاد خواهد کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

×
×

سبد خرید